ایندیپندنت

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۸ ب.ظ

فاسئلوهن من وراء حجاب

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۸ ب.ظ

به گمانم حلقه ی گمشده ای که در هیاهویی که برای حجاب و پوشش راه می اندازند، دقیقا همین عدم توجه به دلایل و ریشه های نوع پوشش است. چرا که خود این بد حجابی می تواند به مثابه ی یک علامت بیماری یا چیزی شبیه آن باشد، و چیزی که در این جا به تشدید بی حجابی کمک کرده همین عدم توجه به ریشه های این نوع رفتار است، همان طور که واضح است نوع پوشش زیر مجموعه ای از رفتار و عقاید فرد است و با دیده شدن این بی حجابی باید به لایه های درونی تر این اقدام در زندگی افراد یعنی عقیده و رفتار و سبک زندگی آن ها توجه کرد و این در حالی ست که این بیماری نه تنها در طول حیاتش درمان نشده بلکه تنها با اندکی قرص مسکن برای کوتاه مدت آن را از کانون توجه دور کرده اند و این همان دلیل تشدید بی حجابی ست. به عبارت دیگر به جای پرداختن به اصل و ریشه موضوع فقط به آخرین حلقه ی این زنجیره یعنی نوع پوشش توجه شده آن هم نه به صورت کامل و منطقی.

و جالب توجه تر آن در برهه ی حساس کنونی مسئولان قوه ی اجرایی به ویژه رئیس جمهور برای شانه خالی کردن در برابر کار سنگین و برنامه ریزی شده فرهنگی با گفتن کلماتی عامیانه و احتمالا بدون تفکر قبلی راه خود را عملا جدا می کنند; و از سوی دیگر نیز عده ای که خود را دل سوز مسائل فرهنگی نشان می دهند و اکثرا هم دیدگاهی مقابل با دیدگاه رئیس جمهور و هیئت دولت دارند این حرف ها را به عنوان چماقی برای کوبیدن مخالفان خود استفاده می کنند و متاسفانه افرادی هم از این دسته به همین پوشش و نوع حجاب و نهایتا رفتار متقابل افراد در جامعه اکتفا می کنند و در کلماتی دیگر اگر روز دیگر این مسئله پوشش و رفتار سطحی مردم قابل قبول شان باشد شاید دیگر دغدغه ی فرهنگی برای شان حل شده و تمام باشد.

عامل چندمی که که در همین افراط و تفریط دولت و مجلس و گروه های دیگر وجود دارد این است که بیش از آنکه اقداماتی اساسی برای حل این مشکل انجام شود این اختلاف نظر به نوعی منازعات سیاسی بین طرفین تبدیل شده و این برای پیچیده تر خواندن این مشکل مزید بر علت شده است چرا که این نوع پوشش که به منزله ی یک آلارم است نمی تواند در نوع خود پیچیدگی خاصی را به دنبال داشته باشد چرا که عقاید و رفتار افراد به طور مستقیم و نه غیرمستقیم بر نوع پوشش و رفتار او با دیگران در جامعه تاثیر می گذارد.

مشکل دیگری که شاید اساسی تر باشد این است که گروه ها و نهادهایی که برای حل این مشکل برنامه ریزی شده است، بسیاری از این اتفاقات را به عوامل بیگانه و دشمن و یا حداقل به خارج از حیطه ی کاری خود نسبت می دهند که این خود شامل گروه هایی هم می شود که به نوعی با آن ها رابطه ی خوبی ندارند و به تعبیری می توان آن را یک نوع عقده گشایی سیاسی نامید.

در کل می توان گفت که تشکیل گروه هایی صرفا از یک طیف و دسته ی خاص و حرکت های موضعی و سطحی و از سر رفع تکلیف نه تنها به حل این مسئله کمک نمی کند بلکه به وخیم تر شدن اوضاع نیز کمک مضاعفی می کند و باید به این نکات توجه داشت که حل این مشکل بدون حضور مستقیم در بین عامه ی مردم و و شنیدن مشکلات آن ها و همبستگی و برنامه ریزی قوی برای حل ریشه ای این معضل امکان پذیر نخواهد بود.


موافقین۰مخالفین۰۹۳/۰۳/۱۳
مهدی

نظرات (۳)

۱۶ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۲۶مشق های آدم شدن
"در کل می توان گفت که تشکیل گروه هایی صرفا از یک طیف و دسته ی خاص و حرکت های موضعی و سطحی و از سر رفع تکلیف نه تنها به حل این مسئله کمک نمی کند" 

فکر میکنم این بخش از صحبتتون با چیزی که من نقل از آقا شنیدم متقاوته..
یعنی دیدم جایی نوشت بودن از ایشون که همین حرکت های خودجوش رو تایید و تحسین کرده بودن. اگر لازمه بگید تا پیدا کنم براتون. توی پلاس دیدم. 
البته شاید برداشت من از صحبت شما اشتباه بوده.. نمیدونم
پاسخ:
منظورم آنچه شما گفتید نبود، البته بی ارتباط هم نبود چون همین حرکت ها شاید بیشتر از سر دلسوزی و یا حتی احساس باشد; آنچه که اهمیت دارد و اکثرا هم می دانند این است که این مسئله به یک یا چند پارامتر محدود نمی شود بلکه کار و برنامه ریزی اساسی لازم دارد.
مثل اینکه شما بیایید یک تظاهرات علیه فرار مغز ها در ایران راه بیندازید، خوب مشخص است که این حرکت صرفا سبب تخلیه احساسات شما می شود و به حل مشکل هم کمک چندانی نمی کند.
۲۱ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۳۳مشق های آدم شدن
من قبلا هم نظر شما بودم تا وقتی این فرمایش رهبری رو خوندم 
یکی از دلایلی که خودم کار فرهنگی ای نمیکردم همین که چون مطالعات خوبی در زمینه فرهنگ ساری نداشتم. هرچند تجربه هایی هم من دارم که شاید هر کسی نداشته باشه.
اما اینکه بیایم بگیم اینا همه از سر احساساته اصلا درست نیست.. 
من زیاد دیدم آقایون غالبا دنبال کارهای بزرگ و اساسی از سمت یک مقام بالادستی هستند! 
در حالی که اگر با همین نگاه هم ببینیم .. خب یک مقام بالادستی گفتن که همین مردم خودجوش ...  نه صرفا و به تنهایی مقامات.  فکر نمیکنم ایشون حرکت های احساسی رو ندیده باشن. 
باز هم میگم من موافق حرکت های احساسی تام نیستم. اما اینم میدونم که عزاداری امام حسین یک بخش سخنرانی داره و یک بخش روضه. مجموع این دو اثر عالی میذاره. (احساس درگیر شده با عقل)
از قدیم گفتن : سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند

کار فرهنگی با تظاهرات کردن مساوی نیست. تظاهرات یک زیر مجموعه ی خیلی دور نسبت فرهنگ سازیه. که بیشتر جنبه ی اعتراضی و شلیکی داره ، تا جنگ نرم.


پاسخ:
قبول دارم، اما نگاه شما به این حرکت خیلی فراتر از واقعیت است.
سلام علیکم.
چه خوب که یک دیدگاه درست از سمت یک مرد در مورد حجاب هم دیده شد. فرمایشات شما کاملا صحیح است. حجاب یک مسئله فرهنگی-اجتماعی-عبادی پیچیده است که باید به طور ریشه ای به علاج آن پرداخت.
در جواب این فردی که نظر داده:
کتاب "شورای عالی انقلاب فرهنگی" حضرت آقا، نظر آقا و تاکید ایشان بر برنامه ریزی مسئولان در زمینه فرهنگی را مشخص می کند و کتاب "دغدغه های فرهنگی" در مورد نحوه حضور مردم و جایگاه کارهی خودجوش، دید درست تری می دهد. 
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی